Sjöbo kommuns självserviceportal
Sjöbo kommun står bakom den här självserviceportalen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Vårt mål är att du här ska hitta alla e-tjänster, digitala tjänster och blanketter som används av Sjöbo kommun, oavsett om de är skapade i eller utanför denna portal. Här beskriver vi hur självserviceportalen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är självserviceportalen?
Här finns e-tjänster, blanketter, digitala tjänster med mera som skapats såväl i som utanför portalen.
För e-tjänster, dokument och blanketter som skapats i portalen
- Om användaren lägger till eller tar bort ett lägg-till-rad-rad-fält i en e-tjänst så tappas fokus för raden.
- Pdf-dokument som skapas av systemet blir inte tillgängliga.
Åtgärd: Leverantören av självserviceportalen åtgärdar ovanstående brister allteftersom systemet utvecklas. Vid utveckling tillämpas standarden WCAG 2.1 AA och EN301549.
För länkade e-tjänster, digitala tjänster, appar, dokument och blanketter som skapats utanför portalen
De länkade e-tjänsterna, digitala tjänsterna och apparna kommer från flera olika system. Här kan finnas olika tillgänglighetsbrister för de olika systemen. Samma gäller för blanketter och dokument som skapats utanför portalen.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av självserviceportalen?
Om du behöver innehåll från självserviceportalen som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss. Skicka e-post till kommun@sjobo.se
Rapportera brister i självserviceportalens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra självserviceportalen tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, skicka e-post till kommun@sjobo.se så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.
Hur vi testat webbplatsen
Leverantören testar kontinuerligt självserviceportalen.
E-tjänster kan byggas på mer eller mindre tillgängliga sätt. Det innebär att även om självserviceportalen är tillgänglighetsanpassad så är det fortfarande möjligt att bygga e-tjänster med bristande tillgänglighet på plattformen. Därför gör vi kontinuerligt självskattning (intern testning) av de e-tjänster som vi skapar i systemet.